Jak rozpoznać auto z przekręconym licznikiem?

Kupując samochód używany najchętniej kupilibyśmy pojazd od pierwszego właściciela, który jeździł po niemieckich (czyli dobrych) drogach, a przy tym jest stosunkowo nowy i ma mały przebieg. Kilkuletni samochód z przebiegiem koło 100 tysięcy to dla wielu niezła okazja. Ale skąd możemy mieć pewność, że przebieg, który podaje sprzedawca jest wiarygodny? Mamy na to kilka sposobów.

Po pierwsze – zawsze zapytaj przed zakupem o numer VIN i sprawdź, czy ten samochód miał kiedyś odczyty przebiegu. Jeśli auto jest sprowadzane z zagranicy, jest duża szansa, że będzie miało odnotowane wcześniejsze sprawdzenia stanu licznika. Samochód, którym jesteś zainteresowany ma 100 tysięcy na liczniku, a po rozkodowaniu VIN okazuje się, że już 3 lata temu miał 90 tysięcy? Prawdopodobnie ktoś próbuje wcisnąć ci auto z przekręconym licznikiem.

jak rozpoznać auto z przekręconym licznikiem

To, że licznik był cofnięty możemy poznać także po stopniu zużycia różnych elementów wyposażenia, choć nie jest to oczywiście precyzyjna metoda i nie da nam pewności co do wiarygodności stanu licznika. Niemniej samochód z dużym przebiegiem możemy poznać na przykład po tym, że okładziny na pedałach są powycierane. Szczególnie warto przyjrzeć się pedałowi sprzęgła – jeśli gumka jest tam mocno wytarta, może to oznaczać, że samochodem jeżdżono głównie po mieście. Jeśli zaś zauważysz, że okładziny są nowe – to także powinno wzbudzić twoją podejrzliwość. Jeśli faktycznie przebieg jest niski, to po co ktoś wymienił stare okładziny?
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dźwigni zmiany biegów. Jeśli gałka ma porowatą fakturę, może to oznaczać, że auto ma nieduży przebieg. Jeśli była wymieniana – zrobiono to pewnie po to, żeby zamaskować duże zużycie. Nieuczciwi sprzedawcy wymieniają często też kierownicę. Jeśli okładzina kierownicy jest mocno wyślizgana albo wręcz odkleja się – auto ma duży przebieg. A jeśli jej odcień różni się od odcienia innych elementów wyposażenia – uważaj, bo prawdopodobnie została wymieniona z jakiegoś powodu na nową.

W ocenie, czy przebieg auta jest zgodny z rzeczywistością czy przekłamany może pomóc też prosta matematyka. W Polsce kierowca przejeżdża średnio 20 tysięcy kilometrów rocznie. Jeśli znajdziesz auto sprzed dziesięciu lat z przebiegiem niewiele większym niż 100 kilometrów – możesz być pewny, że ktoś próbuje cię naciągnąć.